Wat is praktijkonderwijs?

Praktijkonderwijs is een schoolsoort binnen het reguliere voortgezet onderwijs. Praktijkonderwijs wordt ook wel ‘pro’ genoemd. De leerlingen worden opgeleid voor beroepen waar in Nederland veel vraag naar is in sectoren als bouw, metaal, groen, winkels, horeca, logistiek en zorg en welzijn.

Voor wie is praktijkonderwijs?

Praktijkonderwijs is bedoeld voor leerlingen van 12 tot en met 18 jaar die het beste leren in de praktijk en door te doen. Om toegelaten te worden tot het praktijkonderwijs gelden een aantal criteria: het IQ van de leerling ligt tussen de 55 en de 80 en de leerling heeft een leerachterstand van minstens drie jaar op twee domeinen van taal en rekenen. Maatwerk is echter altijd mogelijk.

Hoe zit het praktijkonderwijs in elkaar?

Het onderwijs is gericht op het verkrijgen van kennis en vaardigheden die de leerlingen later nodig hebben om zich te kunnen redden in de maatschappij. Tijdens de lessen wordt integraal gewerkt aan de thema’s wonen, werken, burgerschap, leren en vrije tijd. Door de bredere vorming die praktijkonderwijs biedt, weten de leerlingen wat hun mogelijkheden zijn.

Scholen voor praktijkonderwijs hebben een geheel eigen manier van lesgeven. De leerlingen leren in kleinere klassen vooral vanuit de praktijk en door te doen. De lessen kenmerken zich door het bieden van structuur en het geven van duidelijke, directe instructie. Er is veel contact tussen de docenten en de leerlingen, waardoor de docenten de leerlingen echt kennen.

Onderbouw praktijkonderwijs

In de onderbouw krijgen de leerlingen een breed pakket aan theorie- en praktijkvakken, zodat zij ontdekken waar hun eigen voorkeuren, mogelijkheden en talenten liggen. De lessen bestaan uit theoretische en praktische vakken. Tijdens de theoretische vakken wordt veel aandacht besteed aan Nederlands en rekenen. Pro-leerlingen leren echter het beste door te doen. Taal en rekenen zijn daarom ook geïntegreerd in praktische vakken. Ook leren de leerlingen praktische vaardigheden die zij later nodig hebben in hun dagelijkse privéleven, zoals huishoudelijke taken, financieel beheer en zelfzorg.

Binnen het praktijkonderwijs is veel ruimte voor maatwerk. Elke leerling volgt een eigen leerroute aan de hand van een eigen ontwikkelingsplan, waarbij de nadruk ligt op wat de leerling kan en wil. Door het versterken van het vertrouwen in hun eigen capaciteiten, worden leerlingen gestimuleerd om hun talenten verder te ontwikkelen.

Bovenbouw praktijkonderwijs

In de bovenbouw specialiseren de leerlingen zich in de sector waarin zij later willen gaan werken. Stages zijn een belangrijke manier voor leerlingen om zich voor te bereiden op de arbeidsmarkt. Stages vormen dan ook een groot deel van de onderwijstijd in de bovenbouw. De leerlingen worden tijdens de stage begeleid door school en door het stagebedrijf. De leerlingen doen hierbij niet alleen vaktechnische kennis op, maar leren ook werknemersvaardigheden, zoals hoe je je gedraagt als een goed werknemer. Een goede stage leidt regelmatig tot een baan.



Diploma en certificaten