Jouw rol als ib’er

Als ib’er heb je een belangrijke rol bij het vroeg herkennen van een pro-leerling. Een leerkracht ziet een leerling meestal maar een jaar, terwijl jij een leerling jarenlang volgt. Voor zowel de leerkracht als de leerling is het fijn als je meedenkt over hoe het onderwijs op maat kan worden aangeboden aan de leerling, zodat de leerling niet wordt overvraagd en constant op de tenen moet lopen.

Je kunt bijvoorbeeld het niveau van de lesstof of de hoeveelheid lesstof aanpassen. Ook kun je met de leerkracht meedenken over welke leerzame praktische opdrachten de leerkracht aan de leerling kan geven. Zo krijgt de leerling de kans om de lesstof niet alleen uit boeken te leren, maar ook in de praktijk en door te doen.

Communicatie met ouders

Als duidelijk is dat praktijkonderwijs waarschijnlijk het meest passend is voor de leerling, is het goed om de ouders zo vroeg mogelijk te betrekken. In gesprekken met ouders kun je aangeven wat de leercapaciteiten en de mogelijkheden van hun kind zijn, zodat zij hier een reëel beeld van krijgen.

Ook kun je voorlichting geven over praktijkonderwijs. Onbekend maakt onbemind. Om een goede afweging te kunnen maken en voor het geven van de juiste ondersteuning aan hun kind is het geven van de juiste informatie belangrijk. Vaak zijn ouders namelijk niet op de hoogte van wat praktijkonderwijs precies inhoudt en welke kansrijke toekomstmogelijkheden praktijkonderwijs biedt. In het praktijkonderwijs leren leerlingen echt een vak. Ze leren in kleine klassen, met veel aandacht en structuur en doen praktijkervaring op tijdens praktijkvakken en stages. Na het praktijkonderwijs kunnen ze meteen aan het werk, er zijn banen genoeg. Of ze kunnen doorleren op het mbo.

Je kunt ouders aanraden om samen met hun kind een open dag van een school voor praktijkonderwijs te bezoeken.

Op deze website is voor leerlingen en ouders informatie te vinden over het praktijkonderwijs.

Informatieoverdracht naar het samenwerkingsverband en de school voor praktijkonderwijs

Voor een doorgaande lijn in de begeleiding van leerlingen die vanuit het basisonderwijs naar het praktijkonderwijs gaan, is het belangrijk dat er een volledige en adequate informatieoverdracht plaatsvindt.

Tips:

  • Denk mee met de leerkracht over hoe het niveau en de omvang van de lesstof kunnen worden afgestemd op de leerling.
  • Adviseer de leerkracht en denk mee over het aanbieden van leerzame, praktische opdrachten.
  • Zorg ervoor dat ouders een goed beeld hebben van de leercapaciteiten en mogelijkheden van hun kind.
  • Informeer ouders over praktijkonderwijs en de kansrijke toekomstmogelijkheden van praktijkonderwijs.
  • Warme overdracht naar het samenwerkingsverband en de school voor praktijkonderwijs.
  • Informeer leerlingen en ouders op een positieve wijze over praktijkonderwijs en over de kansrijke toekomstmogelijkheden die het praktijkonderwijs biedt.
Speciaal (basis)onderwijs