Jouw rol als leerkracht

Als leerkracht wil je al je leerlingen het onderwijs bieden dat het beste bij hen past. Pro-leerlingen ontwikkelen zich vaak beter als zij al in het basisonderwijs een eigen leerlijn kunnen volgen die past bij hun mogelijkheden en talenten.

Pro-leerlingen hebben op de basisschool vooral moeite met het cognitieve deel van het onderwijs. Ze leren beter in de praktijk dan uit boeken. Anders gezegd: ze leren de theorie beter door praktische opdrachten. Het is dan ook van belang om de pro-leerlingen een eigen leerlijn te laten volgen, met een goede balans tussen theorie en praktijk.

Je kunt bijvoorbeeld het niveau of de hoeveelheid van de lesstof aanpassen, zodat de pro-leerling niet op de tenen hoeft te lopen. Ook kun je de leerling leerzame, praktische opdrachten geven.

Bij de overdracht naar een volgende leerkracht is het extra belangrijk om duidelijk aan te geven wat de leerling nodig heeft om zich goed te kunnen ontwikkelen. Het doorzetten van de ontwikkelde leerlijn is van belang.

Aandacht voor sociaal-emotionele ontwikkeling

Doordat pro-leerlingen de lesstof minder snel leren dan hun klasgenoten, hebben ze meer kans op faalervaringen. Hierdoor kunnen hun zelfbeeld en zelfvertrouwen dalen. Daarom is het belangrijk om extra aandacht te besteden aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van pro-leerlingen. Benadruk wat de leerling wel kan en laat de leerling succeservaringen opdoen, bijvoorbeeld door opdrachten te geven waarvan je weet dat de leerling die goed kan.

Ook hebben pro-leerlingen op de basisschool vaak wat minder aansluiting bij de groep. Houdt dus goed in de gaten of een leerling lekker in zijn vel zit. Wellicht kun je als leerkracht helpen in het sturen van vriendschappen of bij het oplossen van problemen. Ook kan de leerling een sociale vaardigheidstraining volgen, zoals Rots en Water.

Communicatie met ouders

Als duidelijk is dat het praktijkonderwijs waarschijnlijk het meest passend is voor de leerling, is het goed om hierover met de ouders in gesprek te gaan. Hierbij kun je aangeven wat de leercapaciteiten en de mogelijkheden van hun kind zijn, zodat zij hier een reëel beeld van krijgen.

Ook kun je voorlichting geven over praktijkonderwijs. Onbekend maakt onbemind. Om een goede afweging te kunnen maken en voor het geven van de juiste ondersteuning aan hun kind is het geven van de juiste informatie belangrijk. Vaak zijn ouders namelijk niet op de hoogte van wat praktijkonderwijs precies inhoudt en welke kansrijke toekomstmogelijkheden praktijkonderwijs biedt. In het praktijkonderwijs leren leerlingen echt een vak. Ze leren in kleine klassen, met veel aandacht en structuur en doen praktijkervaring op tijdens praktijkvakken en stages. Na het praktijkonderwijs kunnen ze meteen aan het werk, er zijn banen genoeg. Of ze kunnen doorleren op het mbo.

Je kunt ouders aanraden om samen met hun kind een open dag van een school voor praktijkonderwijs te bezoeken.

Op deze website is voor leerlingen en ouders informatie te vinden over praktijkonderwijs.

Tips

  • Focus op de ontwikkeling van de talenten van de pro-leerling.
  • Ontwikkel een eigen leerlijn met een goede balans tussen theorie en praktijk.
  • Zoek hierbij ondersteuning op school bij de ib’er of leerkracht die hier al ervaring mee heeft.
  • Pas het niveau en de hoeveelheid van de lesstof aan.
  • Laat de leerling succeservaringen opdoen, zodat het zelfvertrouwen wordt verhoogd.
  • Besteed aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerling. Stuur bijvoorbeeld in vriendschappen of help bij het oplossen van problemen.
  • Zorg voor een warme overdracht naar de volgende leerkracht.
  • Informeer leerlingen en ouders op een positieve wijze over praktijkonderwijs en over de kansrijke toekomstmogelijkheden die het praktijkonderwijs biedt.
Jouw rol als ib'er