Herkenning

Het is belangrijk om een pro-leerling vroeg te herkennen op de basisschool. Hierdoor kun je tijdig passende didactische ondersteuning inzetten in de vorm van een eigen leerlijn.

Dit draagt bij aan een positieve ontwikkeling van de leerling en het voorkomen van grotere problematieken op latere leeftijd, zoals gedragsproblemen, een laag zelfbeeld of ernstige faalangst.

De ontwikkeling van pro-leerlingen op de basisschool

Pro-leerlingen ontwikkelen zich in groep 1-2 vaak minder snel op sociaal-emotioneel gebied ten opzichte van medeleerlingen. Vanaf groep 3-4 valt op dat de leerlingen meer moeite hebben met leren lezen en rekenen. Vanaf groep 5 blijkt dat extra oefenen en bijles vaak niet meer voldoende effectief zijn om de lesstof in hetzelfde tempo als de meeste andere klasgenoten te kunnen verwerken.

Testen

Om duidelijkheid en rust te creëren kan een intelligentietest worden afgenomen bij de leerling. Bijvoorbeeld in groep 5. Ook een breder onderzoek, waarbij ook wordt gekeken naar de psychische en de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerling, kan ondersteunend zijn bij de tijdige herkenning van een pro-leerling.

De school kan er ook voor kiezen om in eerdere leerjaren geen intelligentietest af te nemen als duidelijk is wat een leerling wel en niet kan. Ook zonder extra test kan de school de leerroute afstemmen op de talenten en mogelijkheden van de leerling. In groep 8 heb je wel en intelligentietest nodig voor het aanvragen van een toelaatbaarheidsverklaring praktijkonderwijs (tlv pro).

Jouw rol als leerkracht